lördag 15 september 2012

Mississippi Punch

Dagens drink blev en Mississippi Punch:
Jag blandade:
5cl Torres 10 brandy
25ml McCormick whiskey
25ml Ocumare Añejo Especial Rom
saften av en 1/4 citron
1 tsk florsocker
Skakade och hällde upp i ett isfyllt glas. Garnerade med en citronskiva och en jordgubbe.
Receptet kommer från Bon Vivant's Companion av Jerry Thomas från 1862, men det är troligt att receptet är äldre än så. Originalreceptet innehåller ett vinglas konjak och ett halvt vinglas vardera av bourbon och rom. Thomas specificerar inte hur mycket ett vinglas är, men man får intrycket av att det kan ha varit en rätt så kraftfull blandning.
Hursomhelst, så är det en väldigt god drink, konjak, rom och whiskey blir en harmonisk blandning och mängden citron och socker är precis lagom för att få bra balans på det hela. Jag avstod också från att använda min vanliga billighetsbrandy 403 och gick på en 10 årig Torres istället. Det var nog en avgörande faktor för smaken, 403 är rätt så äcklig.

Invigde mitt nya objektiv, en 45/1,8 från Olympus, som jag har köpt för att ta bilder på sprit. (Den kanske duger till annat också).
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar