söndag 13 januari 2013

The Metropole

En dag sent, men ändå... Igår blev det en Metropole:

Jag blandade:
50ml Remy Martin VSOP
30ml Martini Extra Dry Vermouth
2 stänk Peychaud's bitters
1 stänk hemgjord Orange Bitters
Rörde med is, silade, garnerade med ett citronskal.
The Metropole var hus-drinken på Metropole Hotel i New York City. Hotellet låg i korsningen av Broadway och 42nd street. Det är där Times Square ligger idag, men det här var innan Times Square existerade. Hotellet gick i konkurs 1912 så det finns ingen möjlighet att prova drinken på plats. The Metropole cocktail sägs ha skapats runt 1890 och den första dokumentationen finns i Modern American Drinks av George J. Kappeler från 1894. Då var proportionerna mellan konjak och vermouth 1:1. I modernare recept har mängden konjak ökat.
Normalt använder jag spansk brandy i mina drinkar, men här ville jag hålla nere sötman och satsade på Remy Martin. Det var nog ett bra val - Metropole är en väldigt sofistikerad drink, där de olika bittrarna harmoniserar fint med längden i konjaken. Egenligen är det en Dry Martini med konjak istället för gin, men det finns ingen likhet i smaken.
  The Metropole är inget för den som gillar söta drinkar, men för mig så hamnar den lätt bland 10-i-topp.
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar